بررسی شیوه های تبلیغاتی در جذب اکوتوریست های داخلی و انگیزه آنها از گردشگری در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جغرافیا (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و توریسم)، دانشگاه دولتی صدرالدین عینی تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان

2 استاد گروه جغرافیا، دانشگاه دولتی صدرالدین عینی تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان

چکیده

مقدمه: با تنوع و پیچیدگی انگیزه گردشگران، انجام بررسی­های منظم درباره مقاصد گردشگری جهت کمک به نیازها و علایق مسافران امری ضروری قلمداد می­شود. بنابراین آگاهی از رفتار و علایق گردشگران نیز در بازاریابی موثر بوده و می­تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان از محصولات طبیعی گردشگری گردد.
هدف: بدین منظور در تحقیق حاضر انگیزه و هدف اکوتوریست­ها و نقش شیوه­های تبلیغاتی در افزایش جذب گردشگران مورد بررسی قرار گرفته است.
روش‌شناسی: برای این کار 42 پرسشنامه بین گردشگران پخش گردید. روایی پرسشنامه (49 گویه) با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای شاخص تبلیغاتی، انگیزشی و شناختی-اجتماعی به ترتیب برابر 855/0، 892/0 و 918/0 محاسبه و در حد خوب و عالی تعیین شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی به روش مولفه­های اصلی و چرخش به روش واریماکس، گویه­های شاخص­های تبلیغاتی، انگیزشی و شناختی-اجتماعی به ترتیب در 5، 6 و 3 مولفه قرار گرفتند.
قلمرو جغرافیایی: ایران
یافته‌ها: بنابراین اولویت­های اول تا پنجم شاخص تبلیغاتی "مراکز اطلاع­رسانی داخلی"، "نقشه معرف مناطق"، "سایر موارد"، "دفترچه راهنمای گردشگری" و "تابلو جاده­ای"، اولویت اول تا ششم شاخص انگیزشی"فرصت­های پیاده­روی، کوه­پیمایی و غواصی"، "استراحت و آسایش"، "تجربه طبیعت"، "مشاهده حیات وحش"، "بازدید از یکی از محل­های نمادین ایران" و "نزدیکی به محل اقامت"، و در نهایت مولفه اول تا سوم شاخص شناختی-اجتماعی"علاقمندی به کسب اطلاعات از مناطق اکوتوریستی"، "رضایت از تماشای مناطق تحت حفاظت/شکار ممنوع " و "تبلیغات برای بازاریابی مناطق اکوتوریستی" تعیین شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به شناختی که از نوع تبلیغات بدست آمده باید گفت استفاده از رسانه تبلیغی مذکور و همچنین رسانه­های نو ظهور در فضای مجازی از قبیل تلگرام، اینستاگرام و ...، زمینه­های لازم برای تبلیغ مناطق طبیعت­گردی داخلی را فراهم می­آورد و مانع خروج ارز از کشور می­شود. همچنین معرفی مکان­های مناسب با در نظر گرفتن سلایق و علایق گردشگران و همچنین میزان شناخت گردشگران از مفهوم اکوتوریسم و هدف نهایی بازدید آنها از این مناطق می­تواند در تدوین سیاست­ها و برنامه­های جامع گردشگری موثر واقع بیافتد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


امیدی نجف­آبادی، مریم؛ حق­بین، آنیتا؛ و حسینی، جمال فرج­الله. (1395). بررسی عوامل موثر بر توسعه اکوتوریسم (مطالعه موردی: لواسان کوچک). فصلنامه پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی. 9 (3)، 11-22.
بدری، علی؛ بیات، ناصر؛ فتاحی، احدالله؛ عبدی، ناصر؛ و باقری، فاطمه. (1394). بخش­بندی گردشگران روستایی براساس انگیزه­های گردشگری (مطالعه موردی: دهستان سروستان، شهرستان بوانات). پژوهش­های جغرافیایی انسانی. 47 (4)، 773-787.
تقوی، مهدی؛ و قلی­پور سلیمانی، علی. (1388). عوامل موثر بر رشد صنعت گردشگری ایران. پژوهشنامه اقتصادی ایران. 9 (34)، 157-172.
حسین­زاده، مجتبی؛ و سلامی، حسن. (1396). بررسی نقش تبلیغات در ترویج ایرانگردی از دیدگاه مسافران خارجی و تاثیر آن بر توسعه کارآفرینی و تولید اشتغال (مطالعه موردی: هتل­های 5 ستاره شهر مشهد). فصلنامه میراث و گردشگری. 2 (6) ، 99-127.
حیدری، غلامحسین. (2012). بررسی حالت کنونی و دورنمای رشد اکوتوریسم در ایران. رساله دکتری. دانشگاه دولتی صدرالدین عینی تاجیکستان. 176 صفحه.
رسول­زاده، مریم؛ و حسن نژاد، مریم. (1391). بررسی و اولویت­بندی روش­های تبلیغاتی موثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی (مطالعه موردی: شهر طرقبه). فصلنامه مطالعات گردشگری. 1 (1)، 19-33.
ساعی، علی؛ نائیجی، مختار؛ و رضایی، محمد. (1389). ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعه موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان). جامعه‌شناسی تاریخی. 1 (4)، 69-94.
غیاثوند، احمد. (1392). کاربرد آمار و نرم­افزار SPSS در تحلیل داده­ها. انتشارات تیسا. چاپ اول. ص 261.
محمدی بارزیلی، خدیجه؛ و پیشگر، حسین. (1397). ارزیابی تاثیرات تبلیغات بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی شهر سرعین). رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 2 (7)، 175-185.
محمدی یگانه، بهروز؛ اسلامی پریخانی، الیاس؛ و اسلامی پریخانی، صدیف. (1395). نقش ابزارهای تبلیغاتی در بازاریابی و جذب گردشگر مطالعه موردی استان اردبیل. جغرافیایی فضای گردشگری. 5 (20)، 1-18.
محمودی، سمیه؛ علیدوستی، آسیه؛ و ظهیری، نگین. (1393). تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران داخلی (مطالعه موردی: گردشگران استان اصفهان). دومین همایش ملی رویکردی بر حسابداری. مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت. 23 مرداد ماه سال 1393.
مشکینی، ابوالفضل؛ علیپور، سمیه، و حاجی­زاده، مریم. (1397). ارزیابی تاثیر رسانه­های مجازی در توسعه صنعت گردشگری از دیدگاه کاربران شبکه­های مجازی. گردشگری شهری. 5 (2)، 53-69.
منصورفر، کریم. (1388). روش­های پیشرفته آماری همراه با برنامه­های کامپیوتری. انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم. ص 254 تا 255.
مودودی ارخودی، مهدی؛ و غلامی، یونس. (1398). تبیین مدل انگیزه گردشگران با استفاده از مدل­سازی ساختاری در شهر طرقبه. فصلنامه علمی برنامه­ریزی فضایی (جغرافیا). 9 (4)، 67-82.
نوری، هدایت الله؛ سوری، فرشاد؛ کاظمی، زینب؛ و غلامی، علیرضا. (1391). بررسی تبلیغات شفاهی و تحلیل تاثیر آن بر جذب گردشگران روستایی مطالعه موردی روستاهای هدف گردشگری شهرستان پاوه. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 12 (24)، 83-102.