1
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، مرکز مهاباد، مهاباد، ایران
2
کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مدرس دانشگاه پیام نور، مرکز اشنویه، اشنویه، ایران
چکیده
امروزهتعدادتصادفهادرشهرهایبزرگ کشورماروبهافزایشاستودر نتیجهخسارتهایمالیناشیازآنهاکهبر خانوادههاودولتتحمیلمیشود،بسیاربالابودهو باتوجهبهاینکهخسارتهایمالی،جانی،روانیواجتماعیدرمواردی غیرقابلجبرانمیباشد و یکی از مهمترین اهداف برنامهریزی حمل و نقل روانسازی ترافیک درون شهری است، ضرورتداردبه منظورجلوگیریازخساراتتصادفهای درون شهریراهکارهایمؤثریبهاجرا گذاردهشود. با توجه به این مسئله هدف اصلی این مقاله تحلیل فضایی تصادفات درون شهری ارومیه و ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش آمار تصادفات میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده که در قالب تحلیل فضایی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به انجام رسیده است. جامعه آماری در این تحقیق تمامی تصادفهای ثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی درون شهری ارومیه در سال 1392 میباشد. نتایج تحلیل تخمینتراکمکرنل بوسیله نرم افزار GIS ARC نشان میدهد؛ بیشترین تعدادتصادفات در مناطق 1 و 3 و اطرافبخشمرکزیشهرارومیه (منطقه4) رخ داده است و مرکز متوسط نقاط تصادفی شهر ارومیه به دلیل وجود مراکز جاذب سفر نیز منطبق بر منطقه 4 شهر ارومیه میباشد. و همچنین براساسآزمونآماری شاخصنزدیکترینهمسایهپراکندگینقاطتصادفی در سال 92 برابربا 0/001 است وبر این مبنا توزیع نقاطتصادفیدر این سال برای شهر ارومیه بصورتخوشهایبوده است.