تبیین عوامل اصلی توسعه گردشگری استان زنجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه زنجان

2 استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه ارومیه

3 دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری،دانشگاه اصفهان

10.22034/jget.2023.335760.1413

چکیده

مقدمه: در سده گذشته گردشگری و امور مربوط به آن گستردگی خاصی یافته و از حالت فعالیتی فرعی و فراغتی به شکل نیاز اساسی و برنامه‌ریزی‌های توسعه درآمده است و به یکی از بخش‌های بزرگ و پردرآمد اقتصاد جهان تبدیل شده است تا جایی که امروزه فعالیت‌های گردشگری بخش چهارم فعالیت‌های انسان پس از کشاورزی، صنعت و خدمات محسوب می‌شود، .براین اساس تلاش کشورها و مناطق برای تصاحب بیشترین منفعت حاصل از آن، زمینه رقابت را ایجاد کرده است.

هدف: تحقیق حاضر سعی داشته است ضمن بررسی عوامل اولیه اثرگذار بر توسعه گردشگری استان زنجان، اهمیت و عملکرد عوامل کلیدی را نیز بررسی کند.

روش‌شناسی: نوع تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر گرد‌آوری داده توصیفی-تحلیلی بوده است و جمع‌آوری اطلاعات به دو صورت اسنادی- کتابخانه‌ای و میدانی صورت گرفته است. در این تحقیق‌92 شاخص گردشگری در قالب سه عامل (اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، کالبدی-فضایی) طراحی شده و در محیط‌-MICMAC با توجه به نظرات کارشناسان تحلیل‌شده‌اند تا درنهایت کلیدی‌تری عوامل استخراج گردند و سپس به تحلیل اهمیت- عملکرد عوامل کلیدی با استفاده از مدل IAP پرداخته شود.

یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داده است که الگوی توزیع شاخص‌های توسعه گردشگری در استان زنجان از روند پایداری پیروی نکرده است به طوری که الگوی توزیع شاخص‌ها به صورت قطری از جنوب غرب به طرف شمال شرق دیاگرام کشیده شده و بیشترین تمرکز شاخص‌ها در ناحیه دوم متوجه شاخص‌های دو وجهی بوده است، همچنین یافته‌های مدل IPA نمودار تفاضل زیاد بین عوامل دارای اهمیت از اقدامات صورت گرفته توسط نهاد‌های زیر ربط بوده است.

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داده است که برای تحقق الگوی پایدار گردشگری در استان زنجان بایستی موارد زیر را در اولویت قرار داد؛ توجه و اهتمام به قشر تحصیل‌کرده گردشگری و به کارگیری آنها در فرایند گردشگری، توجه به خواست و نیاز گردشگر و تلاش در برآورده‌ سازی نیاز آنها.

واژگان کلیدی: گردشگری، پایداری، استان زنجان، مدلIPA

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explain the main factors of tourism development in Zanjan province

نویسندگان [English]

  • mohamad taghi heydari 1
  • Javad Jahangirzadeh 2
  • Mohammad Rasouli 3
  • Aminullah Balideh 4
1 university pf zanjan
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Urmia University
3 PhD, Geography and Urban Planning, Farhangian University, Tehran, Iran
4 PhD student in Geography and Urban Planning, University of Isfahan
چکیده [English]

Introduction: In the last century, tourism and related matters have expanded And it has become a basic need and development planning from a secondary and leisure activity, Therefore, the effort of countries and regions to take the most benefit from it has created the field of competition.

Objectives: The present research has tried While examining the primary factors affecting the tourism development of Zanjan province, it should also examine the importance and performance of key factors.

Methodology: The current type of research was applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of data collection And the collection of information has been done in two forms - library and field. In this research, 92 tourism indicators have been designed in the form of three factors (economic, social-cultural, physical-spatial). and analyzed in the MICMAC environment according to experts' opinions to finally extract the most key factors And then analyze the importance-performance of key factors using the IAP model.

Result and Discussion: Research findings have shown that the distribution pattern of tourism development indicators in Zanjan province has not followed the sustainable trend And the importance-functional difference of key factors has been high.

Conclusion: The research results have shown that in order to realize a sustainable model of tourism in Zanjan province, the following should be prioritized; Paying attention to the educated tourism sector and using them in the tourism process, paying attention to the wants and needs of tourists and trying to fulfill their needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Sustainability
  • Zanjan Province
  • IPA Model