تحلیل مکانی رفتار وندالی دانش آموزان متوسطه اول و دوم در مدارس آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر رشت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران

2 استادیار، گروه حقوق، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران

3 استادیار،گروه حقوق، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران

4 دانشیار،گروه علوم اجتماعی،دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22034/jget.2023.345286.1430

چکیده

مقدمه:رفتارهای وندالی جوانان درمدارس مسئله جدی بوده وامروزه،پیش بینی،شناسایی وارزیابی خطررفتارهای وندالی وبه کارگیری برنامه های پیشگیرانه برآن اساس،ازاهمیت ویژه ای برخورداراست. هدف پژوهش:تفاوت های مکانی رفتارهای وندالی دانش آموزان درناحیه2شهررشت نیزهدف این پژوهش است.روش شناسی تحقیق:این پژوهش ازنوع توصیفی تحلیلی وطبق جدول مورگان377نفربعنوان نمونه انتخاب شدند.پایایی وروایی پرسشنامه باآزمون آلفای کرونباخ وHTMTبرابربا0.873 و با 0.27- محاسبه وبرای تحلیل رفتارهای وندالی ازآماره های مکانی استفاده شد.قلمروجغرافیایی پژوهش: این پژوهش درمدارس ناحیه2شهررشت انجام شده است.یافته هاوبحث:تصادفی بودن21رفتاروندالی به استثنای "پاره کردن کتاب و دفتر همکلاسی ها" و "آتش زدن اموال مدرسه" با I موران جهانی و تصادفی بودن آنها به استثنای رفتار وندالی "پاره کردن کتاب و دفتر همکلاسی ها" با الگوی خوشه پایین توسط آماره G ثابت شد. نتایج آماره I موران محلی بیانگر رفتار وندالی "چیدن گل ها" و "پاره نمودن دفتر نمرات و حضور غیاب" در مدرسه دکتر شریعتی با الگوی LH و LL و رفتار وندالی "پاره کردن کتاب و دفتر همکلاسی ها"، "شکستن لوازم التحریر همکلاسی ها" با الگوی HH و HH در مدرسه شاهد امام حسین بودند. همچنین تحلیل نقاط داغ نشان داد که نقاط داغ و سرد در سطوح مختلف اطمینان 90، 95 و 99 درصد در 11 رفتار وندالی وجود داشته و در 9 مورد باقیمانده تشکیل الگو بی معنی است. نتایج: در نتیجه تحلیل رفتارهای وندالی در مدارس ناحیه 2 رشت با آماره تحلیل نقاط داغ، نتایج دقیق تری از عدم همگنی مکانی رفتارهای وندالی ارائه کرد. واژه گان کلیدی: رفتار وندالی، دانش آموزان، آمار مکانی، ناحیه 2 رشت. پیشبینی، جرم شناسی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Spatial Analysis of Vandalism Behavior of First ond Second High School Students on District 2 of Rasht

نویسندگان [English]

  • Zahra Azad gholami khesmakhi 1
  • Maryam Abachi 2
  • Seyed Ali Mirebrahimi 3
  • Ali Yaghoobi 4
1 Ph.D. Candidate in Law, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran
2 assistant Professor Department of Law , , Bandar Anzali Branch ,Islamic Azad University, , Bandar Anzali ,Iran
3 assistant Professor Department of Law , , Lahijan Branch ,Islamic Azad University, , Lahijan ,Iran
4 Associate Professor Department of Social Sciences, Guilan University, Rasht ,Iran
چکیده [English]

Introduction: Vandalism of young people in schools is a serious issue and today, predicting, identifying and assessing the risk of vandalism and using preventive programs based on it is of particular importance. Objective: The spatial differences of students' vandal behaviors in District 2 of Rasht are also the aim of this study. Research Methodology: In this descriptive-analytical study, 377 people were selected as a sample according to Morgan's table. Spatial statistics were used. Geographical area of ​​the study: This study was conducted in schools in District 2 of Rasht. Vandal's behavior of "tearing up classmates' books and notebooks" was confirmed by the G-statistic with a low cluster pattern. The results of I Moran local statistics show vandalism of "picking flowers" and "tearing the grades and absenteeism" in Dr. Shariati's school with LH and LL pattern and vandalism of "tearing the books and notebooks of classmates", "breaking classmates' stationery" With the pattern of HH and HH were witnessed by Imam Hussein at school. Hot spot analysis also showed that hot and cold spots were present at different levels of 90, 95 and 99% confidence in 11 vandalism behaviors and in the remaining 9 cases pattern formation was meaningless. Results: As a result of analyzing vandalism behaviors in schools in District 2 of Rasht with hot spot analysis statistics, more accurate results of spatial homogeneity of vandalism behaviors were presented. Keywords: Vandal Behavior, Students, Spatial Statistics, District 2, Rasht. Prediction, criminology

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vandal Behavior
  • Students
  • Spatial Statistics
  • District 2 Rasht. Prediction
  • criminology