گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه:یکی از مهمترین مسائل زیستمحیطی در ایران (بخصوص کلانشهر تهران) معضل آلودگی هوا است. فضای سبز شهری، اثرات قابل توجهی در کنترل بهبود هوای شهرها را دارا می باشند. یکی از کارکردهای فضاهای سبز در شهرها، کارکردهای زیستمحیطی آنها در کاهش آلودگی هوای شهری است، درحقیقت فضاهای سبز ریههای تنفس شهرها به شمار میآیند. هدف: این تحقیق با هدف بررسی تاثیر الگوهای فضای سبز بر روی میزان شاخص آلایندههای آلودگی هوا در کلانشهر تهران در سال93 صورت گرفته است. روش شناسی: روش مطالعه در این تحقیق یک روش تحلیلی توصیفی می باشد که با بهرهگیری از مدل های مکانی- فضایی به بررسی موضوع مورد نظر پرداخته است. با کسب دادههای غلظتی آلودگی هوا و سپس اعمال تصحیحات، دادههای ماهانه دادههای فصلی تهیه شده است. باتوجه نقطهای بودن دادهها در اولین قدم با روشهای اینترپولاسیون، پهنههای هر آلاینده به تفکیک فصل مشخص شد. به منظور مقایسه آلایندهها با واحد یکسان و نرمالسازی و همچنین از بین بردن عدم قطعیت در دادهها همه لایهها (آلایندهها) فازی ساز شد. برای بررسی ارتباط آلاینده با فضاهای سبز موجود فعلی لایه NDVI را از تصاویر لندست در دو فصل بهار و فصل پاییز استخراج کرده و رگرسیون مابین آلایندهها به تفکیک فصل و نوع آلاینده باNDVI تهیه شد که دارای همبستگی تقریبا معنادار می باشد. همچنین باتوجه همبستگی قابل توجه بین الگوی وضعیت ترکم معابر شهری تهران با همه آلایندهها نهایتا الگوی معابر شهری فعلی بعنوان الگوی توسعه فضاهای سبز درنظر گرفته شد و با در نظر گرفتن ضریب همبستگیها توسعه فضاهای سبز مد نظر قرار گرفت. آلاینده PM2.5به عنوان نمونه موردی بررسی و خروجیهای آن تهیه و بررسی شد. قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمروی جغرافیایی تحقیق حاضر کلانشهر تهران است. یافته ها و بحث:نتایج نشان میدهد با در نظر گرفتن ضرایب همبستگی مابین فضاهای سبز شهر و آلایندههای آلودگی هوا و همچنین ضرایب مابین آلایندههای آلودگی هوا و تراکم معابر شهری، استفاده از الگوی معابر شهر به عنوان الگویی برای توسعه فضاهای سبز منجر به کاهش میزان آلایندههای آلودگی هوا میشود و هم چنین نتایج آن نشان از بهبود بالای وضعیت میزان آلاینده در سطح کلانشهر تهران نیز میباشد. نتیجهگیری: ایستگاههای سنجش آلودگی در سطح شهر تهران هم از نظر تعداد و هم از نظر موقعیت مکانی مناسب نیستند، همچنین در بسیاری از مناطق به دلیل خرابی و مشکلات گاها مشاهده می شود چندین ماه بعضی از آلایندهها سنجش نمی شود. به منظور مطالعات دقیق تر در آینده بجاست در سطح شهر تهران تعداد ایستگاهای سنجش آلودگی افزایش یابد همچنین موقعیت مکانی احداث آنها با روش علمی مکانیابی گردد.