مسیریابی بهینه امدادرسانی در بافت‌های کالبدی آسیب‌پذیر به‌منظور تخلیه اضطراری جمعیت به‌هنگام حوادث ناگهانی (مطالعه موردی: شهر سقز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران، دانشگاه شهید چمران

2 عضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی آذربایجان غربی، ایران

3 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران

4 استادیارجغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور ارومیه، ایران

10.22034/jget.2024.424867.1521

چکیده

مقدمه : تخلیه‌ی اضطراری افراد آسیب دیده، نجات یافتگان از آسیب یا در معرض آسیب به مناطق امن از فعالیت های اصلی و مهم، بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه به شمار می‌رود.

هدف پژوهش : پژوهشی حاضر سعی بر تحلیل و بررسی مسیر بهینه امدادرسانی به منظور تخلیه اضطراری آسیب‌دیدگان به مناطق امن، از بافت‌های آسیب‌پذیر شهر سقز به هنگام حوادث ناگهانی داشته است.

روش‌شناسی تحقیق: پژوهش حاضر به روش توصیفی‌‌ـ‌‌تحلیلی انجام‌شده است و اطلاعات مورد نیاز از طریق کتابخانه‌ای(طرح‌های تفصیلی، جامع شهری، آمارنامه‌ها) و برداشت میدانی اخذ گردیده است. بدین منظور آسیب‌پذیری کالبدی محلات با استفاده از مدل Saw اولویت‌بندی شده و در وهلۀ بعدی با استفاده از مدل تحلیل شبکه مسیرهای بهینه جهت امداد-رسانی و تخلیه اضطراری جمعیت به نقاط امن تعیین شده است.

قلمروجغرافیایی پژوهش : قلمرو جغرافیایی این پژوهش شهر سقز دومین شهر بزرگ استان کردستان می‌باشد.

یافته‌ها و بحث : یافته‌ها نشان داده است که باتوجه به رتبه‌بندی تکنیک Saw محلات 1، 6، 18، 19 ، 16 و 17 که در قسمت مرکز، شمال شرقی و جنوب غربی شهر قرارگرفته‌اند با آسیب‌پذیری کالبدی بالا و از نقاط ناامن در برابر حوادث ناگهانی می‌باشند و با استفاده از مدل تحلیل شبکه مسیرهای بهینه در محلات با آسیب پذیری کالبدی بالا به‌جهت رسیدن به ایستگاه های آتش نشانی، مراکز درمانی، بیمارستان و پارک‌ها در دو مسیر 1 و 2 به عنوان مسیرهای اصلی و فرعی منتخب، به لحاظ عریض بودن و فاصله از جایگاه‌های سوخت و رودخانه مشخص شده‌اند.

نتیجه‌گیری: براساس نتایج این تحقیق مسیرهای واقع شده در‌ مسیر اصلی به‌لحاظ دسترسی و پهنای مسیرها و همچنین سرعت و زمان امداد رسانی بهترین گزینه جهت امداد‌رسانی بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Optimum routing in the Vulnerability Physical Textures for emergency Evacuation of the population During Sudden Accidents (Case Study: City of Saqqez)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rasouli 1
  • Ali Motahari 2
  • Mohammad Reza Rozbahani 3
  • Ahmad Karimi 4
1 Lecturer at Farhangian University of Tehran, Shahid Chamran University
2 Member of the academic staff of the Department of Basic Sciences, Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, West Azarbaijan, Iran
3 Faculty member of Farhangian University of Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Payam Noor University, Urmia, Iran
چکیده [English]

Introduction: Emergency evacuation of injured people, survivors of injury or near injury is one of the main and important activities after sudden events to safe areas.

The purpose of the research: The present research has tried in analysis and review from the optimal route of relief for the emergency evacuation of victims to safe areas of vulnerable tissues in saqqez city during sudden events.

Methodology: The present research has been carried out in a descriptive-analytical way and the required information has been collected through library ( detailed, comprehensive urban plans, statistics ) and field collection. It has been prioritized for this purpose the physical vulnerability in neighborhoods using the Saw model and in the next step, the optimal routes are determined for relief and emergency evacuation of the population to safe places using the network analysis model.

Geographical area of research: The geographical area of research is the city of Saqqez the second largest city in Kurdistan province.

Results and discussion: The findings have shown that neighborhoods 1, 6, 18, 19, 16 and 17 with high physical vulnerability and from unsafe places against sudden events which are located in the center, northeast and southwest of the city ; according to the ranking of the Saw technique and the optimal paths have been determined using the network analysis model in areas with high physical vulnerability to reach fire stations, medical centers, hospitals and parks in two routes 1 and 2 as the main and sub-routes selected in terms of being wide and the distance from fuel stations and the river.

Conclusion: Based on the results of this research the routes located on the main route have been the best option for providing relief in terms of accessibility and the width of the tracks and also the speed and the time of relief.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Routing
  • Physical Vulnerability
  • Emergency Evacuation
  • Saqqez neighborhoods

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 20 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1402