TY - JOUR ID - 160265 TI - واسنجی تاثیر جایگاه برند اقتصادی بر شاخص های پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر چابهار) JO - مهندسی جغرافیایی سرزمین JA - JGET LA - fa SN - 2538-1490 AU - کیخایی, حسین AU - میری, غلامرضا AU - کریمیان بستان, مریم AD - دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. AD - استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. AD - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 7 IS - 1 SP - 155 EP - 170 KW - برند اقتصادی KW - شاخص های پایدار شهری KW - مناطق آزاد KW - شهر چابهار DO - 10.22034/jget.2023.160265 N2 - مقدمه:  عوامل و متغیرهای اقتصادی، تأثیر عمده در شکل­گیری و فرم شهر، تعیین ویژگی­های کالبدی، اندازه، وسعت و... شهر دارند. آگاهی و اطلاع از ساختمان و طرز کار اقتصاد یک شهر، برای برنامه­ریزی­ها در هر سطح اعم از شهری­، منطقه­ای و کشوری و تجزیه و تحلیل استفاده از زمین ضرورت دارد.هدف:  هدف پژوهش حاضر،  واسنجی تاثیر جایگاه برند اقتصادی بر شاخص­های پایدار شهری در چابهار می­باشد.روش شناسی:  روش تحقیق تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای، اسنادی و میدانی است. به منظور تحلیل­های فضایی و نمایش فضایی یافته­های تحقیق از محیط نرم­افزار SPSS و مدل AHP Fuzzy استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ساکنین شهر چابهار می­باشد که با استفاده از فرمول کوکران (382) نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. همچنین از 20 نفر از متخصصین در حوزه برنامه­ریزی شهری با استفاده از روش دلفی نیز جهت پاسخ به سوالات مدل پژوهش، پرسش به عمل آمد.قلمرو جغرافیایی پژوهش:  قلمرو جغرافیایی مورد مطالعه در این پژوهش شامل شهر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان می­باشد.یافته­ ها و بحث: نتایج رتبه­بندی شاخص­های توسعه پایدار با توجه به جایگاه اقتصادی شهر چابهار با استفاده از مدل AHP فازی نشان داد، معیار C3  (اقتصادی) با وزن نرمال نشده 56/0، و وزن نرمال شده 345/0، در اولویت اول قرار دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه مورد سنجش نشان داد، متغیر مستقل (جایگاه برند اقتصادی) با متغیر­های وابسته (اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، بهداشتی و درمانی) دارای رابطه معناداری در سطح 05/0=P می­باشد. نتیجه­ گیری:  نتایج نشان داد برند اقتصادی شهر چابهار تاثیر بسزایی در توسعه  شاخص­های پایدار شهری داشته است. UR - https://www.jget.ir/article_160265.html L1 - https://www.jget.ir/article_160265_da17e407f98d45b3ef1de81a6ad89b04.pdf ER -