@article { author = {Mafakheri, Leila and Ghadermarzi, Hamed}, title = {Evaluation of institutional-organizational structure of tourism business cluster in rural areas (Case study: Central part of Rafsanjan city)}, journal = {Geographical Engineering of Territory}, volume = {5}, number = {2}, pages = {245-261}, year = {2021}, publisher = {Geographical Association of Iran}, issn = {2538-1490}, eissn = {2538-3922}, doi = {}, abstract = {Given that the tourism industry is a powerful tool for regional development, it is very important to discuss tourism clusters. One of the tourism management strategies at the geographical level is to complete the tourism cluster. The present study has identified the existing problems in the activities of institutions and inter-institutional relations of the tourism cluster in the central part of Rafsanjan city and then presented appropriate strategies in completing the tourism cluster. This research is applied research in terms of purpose and descriptive-analytical research in terms of nature and method. Research data were collected through interviews with owners of organizations and management of tourism-related institutions in the study area. Quantitative and qualitative methods (sequential mixing) and NodExcel and ExpertChoice software were used to analyze the data. The results show that there are elements of tourism cluster formation in the central part of Rafsanjan, but there is no horizontal and vertical communication between institutions and organizations in proportion to the complete cluster structure, and this situation needs to be organized, which ultimately strategies to improve hard infrastructure. Organizing attractions and upgrading soft infrastructure were proposed for the development of tourism clusters in the central part of Rafsanjan.}, keywords = {industrial clusters,Tourism cluster,Central District of Rafsanjan}, title_fa = {ارزیابی ساختار نهادی- سازمانی خوشه کسب و کار گردشگری در نواحی روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان رفسنجان)}, abstract_fa = {مقدمه: توجه به اینکه صنعت گردشگری ابزار قدرتمندی برای توسعه منطقه­ای است، بحث در مورد خوشه­های گردشگری بسیار ضروری است. یکی از راهبردهای مدیریت گردشگری در سطح جغرافیایی، تکمیل خوشه گردشگری است.هدف: پژوهش حاضر، مسائل موجود در فعالیت نهادها و روابط بین نهادی خوشه گردشگری را شناسایی کرده و سپس راهبردهای مناسب در زمینه تکمیل خوشه گردشگری ارائه داده است.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. داده­های پژوهش از طریق مصاحبه با صاحبان سازمان­ها و مدیریت نهادهای مرتبط با گردشگری محدوده مورد مطالعه جمع آوری شده است. برای تحلیل داده­ها از روشهای کمی و کیفی (آمیخته متوالی) و نرم افزارهای NodExcel و ExpertChoice استفاده شده است.قلمرو جغرافیایی: بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می­دهد که عناصر تشکیل خوشه گردشگری در بخش مرکزی رفسنجان وجود دارند اما بین نهادها و سازمان­های ارتباط افقی و عمودی متناسب با ساختار خوشه کامل وجود ندارد و این وضعیت نیازمند ساماندهی است که در نهایت راهبردهای ارتقا زیرساخت­های سخت، ساماندهی جاذبه­ها و  ارتقا زیرساخت­های نرم، جهت توسعه خوشه گردشگری در بخش مرکزی رفنسجان پیشنهاد شد.نتیجه گیری: جهت توسعه گردشگری پایدار در نواحی روستایی استفاده از رویکرد خوشه‌ای بسیار مهم است و این رویکرد در فعالسازی همه عناصر گردشگری نقش کلیدی دارد.}, keywords_fa = {خوشه‌های کسب و کار,خوشه گردشگری,بخش مرکزی رفسنجان}, url = {https://www.jget.ir/article_131100.html}, eprint = {https://www.jget.ir/article_131100_6934f2f9fb939cdeb326daa45c0781d3.pdf} }