TY - JOUR ID - 140544 TI - تحلیل راهبردهای مطلوب دستیابی به توسعه پایدار روستایی با تکیه بر گردشگری تجاری (مطالعه موردی: منطقه تجاری دهشیخ- سیگار در استان فارس) JO - مهندسی جغرافیایی سرزمین JA - JGET LA - fa SN - 2538-1490 AU - معصومی, مهدی AU - عنابستانی, علی اکبر AU - فاضل نیا, غریب AU - خوارزمی, امید علی AD - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - استاد گروه جغرافیا و آمایش انسانی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران AD - استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 7 IS - 4 SP - 923 EP - 942 KW - راهبرد KW - گردشگری تجاری KW - توسعه پایدار KW - برنامه‌ریزی استراتژیک KW - منطقه تجاری دهشیخ- سیگار DO - 10.22034/jget.2024.140544 N2 - مقدمه:  صنعت گردشگری در حال حاضر، در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری است، به طوری که بسیاری از برنامه‌ریزان و سیاست‌گزاران توسعه از آن به عنوان رکن اصلی توسعه‌پایدار یاد می‌کنند. در این راستا گردشگری تجاری نیز جزئی از صنعت گردشگری به‌حساب می‌آید که می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب و شناسایی مزئیت‌ها و محدودیت‌های آن، نقش موثری در توسعه مناطق روستایی مرزی داشته باشد. هدف:  مطالعه حاضر در چارچوب برنامه‌ریزی استراتژیک ضمن شناخت عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر شکل‌گیری و توسعه گردشگری تجاری، به ارائه راهبردهای مناسب در زمینه توسعه­پایدار روستایی تحت تاثیر شاخص‌های گردشگری تجاری می‌پردازد. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی–تحلیلی است. در راستای پیشبرد اهداف تحقیق 16 قوت، 9 ضعف، 16 فرصت‌ و 8 تهدید فراروی گردشگری تجاری از طریق واکاوی سیاست‌های دولت، مصاحبه با فعالان حوزه گردشگری تجاری و تعدادی از نخبگان محلی، شناسایی گردید. واحد تحلیل 25 نفر از اساتید، نخبگان و صاحب‌نظران حوزه گردشگری تجاری و 235خانوار از روستاها در منطقه مورد مطالعه بوده است. در این مطالعه از ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک SWOT و QSPM استفاده‌ شد. قلمرو جغرافیایی پژوهش:  قلمرو جغرافیایی در پژوهش حاضر شامل 13 روستای قرار گرفته در محدوده تجاری دهشیخ- سیگار در دهستان سیگار از توابع بخش مرکزی شهرستان لامرد قرار گرفته است. یافته­ ها و بحث:  با توجه به امتیاز نهایی (33/3) IFE و (58/3) EFE در ماتریس SWOT، استراتژی تهاجمی SO به‌عنوان راهبرد مناسب برای رسیدن به توسعه گردشگری تجاری در منطقه تجاری دهشیخ-سیگار در افق 1410 یعنی دست یافتن به سناریوی طلایی تعیین گردید. نتیجه ­گیری: نتایج حاصل از ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی(QSPM) نشان داد که، راهبرد «دسترسی به امکانات و تسهیلات اضافی خرید با توجه به نزدیکی منطقه مورد مطالعه به دریا و بازارهای تجاری در کشورهای جنوب خلیج فارس»، با امتیاز 084/4 به عنوان راهبرد مطلوب پیش­روی توسعه پایدار سکونتگاه­های روستایی شناسایی گردید. UR - https://www.jget.ir/article_140544.html L1 - https://www.jget.ir/article_140544_31c178aa4447656c9e255d9d6488150f.pdf ER -