TY - JOUR ID - 131090 TI - تحلیلی بر اثرگذاری رسانه ملی در توسعه روستایی (مطالعه موردی:روستاهای شهرستان رودسر) JO - مهندسی جغرافیایی سرزمین JA - JGET LA - fa SN - 2538-1490 AU - باقر زاده, محمد باقر AU - حسنی مهر, صدیقه AU - شهماری, رفعت AU - اصغری, حسین AD - دانش آموخته دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی, گروه جغرافیا، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی ,آستارا, ایران AD - استادیارگروه جغرافیا, واحد آستارا,دانشگاه آزاد اسلامی , آستارا, ایران AD - استادیارگروه جغرافیا, واحد آستارا,دانشگاه آزاد اسلامی , آستارا, ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 5 IS - 1 SP - 212 EP - 225 KW - اثرگذاری KW - رسانه ملی KW - توسعه روستایی KW - رودسر DO - JGET-2010-1200 N2 - صدا و سیمای مرکز گیلان نیز به عنوان یک رسانه تاثیر گذار استانی،توانسته در عرصه توسعه روستاهای استان نقش بسزایی مانند ایجاد تفکر راهبردی در بین مردم و مدیران، ایجاد یکپارچگی، جلوگیری از تعارضات و رقابت-های مخرب و همگرائی در استان ایفا نماید‌.پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثرگذاری رسانه ملی در توسه روستایی، روستاهای شهرستان رودسر را با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار داده است.پس از مطالعات اسنادی و طی مرحله بومی سازی 12 متغیر انتخاب شد. سپس اطلاعات مورد نیاز به کمک ابزارپرسشنامه و خانوارهای روستایی(382 نفر) جمع آوری و مراحل شاخص سازی طی شد.تحلیل موضوع به کمک آزمون تی نشان می دهد از مجموع 12 شاخص تاثیر رسانه ملی بر 8 شاخص ایجاد امنیت اجتماعی، ایجاد آزادی بیان و اندیشه، ایجاد عدالت، حق تصمیم گیری انتخابات، خلق فرآورده های نو، افزایش بهره وری، ارتقاء سطح زندگی، برابری اقتصادی مطلوب و بر 4 شاخص ایجاد ارتباطات ، ایجاد گروههای سیاسی، ایجاد رقابت سیاسی، ایجاد قانونمندی پایین بوده است همچنین رسانه ملی در توسعه روستایی محدوده مورد مطالعه بیشترین تاثیر را بر شاخص حق تصمیم گیری انتخابات و کمترین تاثیر را بر ایجاد رقابت سیاسی گذاشته است. در نهایت پیشنهاد می شود برنامه سازان به علایق جامعه محلی بیشتر توجه نموده تا بتوانند نارضایتی های موجود از رسانه ملی و کاستی های آن در مسیر توسعه را از بین ببرند. UR - https://www.jget.ir/article_131090.html L1 - https://www.jget.ir/article_131090_4e2628000693ee812fd96fac92847f7c.pdf ER -