TY - JOUR ID - 129597 TI - تدوین برنامه راهبردی توسعه صنعت گردشگری روستایی در شرایط اقتصاد ایران JO - مهندسی جغرافیایی سرزمین JA - JGET LA - fa SN - 2538-1490 AU - سرگزی, سعید AU - حسنوند, داریوش AU - آسایش, حمید AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز AD - استادیار گروه اقتصاد،دانشکده اقتصاد لرستان دانشگاه لرستان و مدرس دانشگاه آزاد واحد الیگودرز AD - استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - 3 SP - 565 EP - 584 KW - اقتصاد توریسم KW - برنامه‌ریزی راهبردی کمی KW - برنامه‌ریزی استراتژیک KW - ماتریس سوات DO - N2 - مقدمه:  در چند دهه گذشته و به ویژه در دوه دهه­ی اخیر گردشگری به عنوان ابزاری برای کمک به توسعه­ی اقتصادی و اجتماعی نواحی روستایی مورد توجه بسیاری از متخصصان توسعه­ی روستایی و دولت­ها قرار گرفته است.هدف:  هدف از این پژوهش تدوین برنامه راهبردی توسعه صنعت گردشگری روستایی در شرایط اقتصاد ایران است.روش شناسی:  پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش بررسی تحقیق، توصیفی – تحلیلی است. در این پژوهش از روش مطالعه اسنادی و میدانی جهت گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق استفاده شده است. اطلاعات جهت تحلیل از طریق تشکیل جلسه و مصاحبه با مسئولین و کارشناسان  این صنعت و استفاده از روش طوفان ذهنی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات صورت گرفته است. جامعه مورد بررسی دراین پژوهش، 20 نفر از مسئولین و کارشناسان این صنعت در سال ۱۳۹۸ بوده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده از ابزارهایی همچون ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، ماتریس SWOT و ماتریس برنامه­ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، بوده است.قلمرو جغرافیایی پژوهش:  قلمروی جغرافیایی تحقیق حاضر ایران است.یافته ها و بحث:  براساس یافته­های حاصل از تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی، 2۰ راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری روستایی در شرایط اقتصاد ایران بدست آمدنتیجه­گیری:  با توجه به موقعیت صنعت گردشگری روستایی در ماتریس SPACE، این صنعت در موقعیت تهاجمی ضعیف قرار گرفت. از این­رو، ممکن است در آینده به سمت استراتژی محافظه­کارانه نیز حرکت کند. با توجه به ماتریس QSPM، اولویت استراتژی‌های تهاجمی این پژوهش ابتدا با استراتژی ۱ (اقدامات لازم جهت بهره­گیری مناسب از توانمندی­ها و منابع گردشگری روستاها) است، سپس با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری روستایی، پبشنهاد می­شودتا درصورت فرصت، به ترتیب استراتژی­های تدوین برنامه­های لازم جهت تشویق بخش خصوصی برای سرمایه­گذاری در صنعت گردشگری، تبلیغات مناسب جهت شناسایی نقاط طبیعی و تاریخی روستاها در ایران و استفاده از نیروی متخصص و تحصیلکرده بومی و مشارکت در توسعه گردشگری روستایی انجام گردد. UR - https://www.jget.ir/article_129597.html L1 - https://www.jget.ir/article_129597_6675d14fdb8671fb7e9d773de8d70a96.pdf ER -