@article { author = {Motamed, Mohammad karim and Kavoosi, Mohammad and Ghorbani Piralidehi, Fatemeh}, title = {Estimation of economic value of tourism in rural areas of Ghaleh Rudkhan in Fooman township of Guilan province}, journal = {Geographical Engineering of Territory}, volume = {7}, number = {1}, pages = {91-106}, year = {2023}, publisher = {Geographical Association of Iran}, issn = {2538-1490}, eissn = {2538-3922}, doi = {10.22034/jget.2023.149070}, abstract = {Rural tourism is part of the tourism market and can be considered an important tool for the development of rural communities. So, valuation of this type of tourism can play an important role in improving the planning related to tourism development. Present research was aimed Estimation of economic value of tourism in rural areas of Ghaleh Rudkhan in Fooman township of Guilan province. This research is applied in terms of purpose and in terms of method, it is survey and the type of descriptive-analytical which used Contingent Value Method (CVM) to evaluate tourism in the research. According to the Mitchell and Carson formula, 193 individuals were selected as the sample size of the study randomly. A researcher-made questionnaire was used for data collection. The validity of the questionnaire was confirmed with the help of a group of professors from the Department of Agricultural Economics of Guilan University and experts of Guilan Cultural Heritage and tourism organization. Cronbach's alpha value of 0.85 indicates the reliability of the questionnaire. Result of Logit model showed that the amount of tourists 'willingness to pay has significantly and negatively correlated with the explanatory variables of the proposed price (-0.18), escape and rest (-0.44), and has significantly and positively correlated with the explanatory variables of age (0.22), attitude (0.98) and the existence of security and safety (0.68). The correct prediction percentage of the estimated model is 67%, which indicates the appropriate power of model prediction.}, keywords = {Valuation of tourism,Rural tourism,Guilan province}, title_fa = {برآورد ارزش اقتصادی گردشگری در مناطق روستایی قلعه رودخان شهرستان فومن استان گیلان}, abstract_fa = {مقدمه:  گردشگری روستایی بخشی از بازار گردشگری بوده و می­توان آن را ابزار مهمی برای توسعه­ی جوامع روستایی درنظر گرفت. لذا، ارزش­گذاری این نوع گردشگری می­تواند نقش مهمی در بهبود برنامه­ریزی­های مرتبط با توسعه گردشگری داشته باشد.هدف:  تحقیق حاضر با هدف برآورد ارزش اقتصادی گردشگری در مناطق روستایی قلعه رودخان شهرستان فومن در استان گیلان به انجام رسید.روش شناسی:  این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پیمایشی و از نوع توصیفی -تحلیلی است که از روش ارزش گذاری مشروط برای ارزش­گذاری گردشگری در تحقیق استفاده شد. بر اساس فرمول میشل و کارسون، 193 نفر به عنوان حجم نمونه­ی مورد بررسی به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­ی محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه­ با کمک گروهی از اساتید گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه گیلان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان مورد تأیید قرار گرفت. مقدار میانگین آلفای کرونباخ معادل 85/0 نشان­دهنده­ی پایایی پرسشنامه­ی مورد بررسی است.قلمرو جغرافیایی پژوهش:  این مطالعه در مناطق روستایی قلعه رودخان شهرستان فومن استان گیلان به انجام رسید.یافته­ ها و بحث:  نتایج نشان داد که متغیرهای انگیزشی به جز جذابیت در امکانات نمره­ی میانگین بیشتر از حد متوسط دارند و در نتیجه، عوامل انگیزشی کششی و رانشی در تمایل بازدیدکنندگان به حضور در مناطق روستایی قلعه رودخان شهرستان فومن در حد متوسط تا زیاد مؤثر بوده­اند. نتایج مدل لاجیت نشان داد که میزان تمایل به پرداخت گردشگران با متغیرهای توضیحی قیمت پیشنهادی و گریز و استراحت رابطه­ی معنی­دار و منفی و با متغیرهای توضیحی سن، نگرش و وجود امنیت و ایمنی رابطه­ی معنی­دار و مثبت دارد. مقدار آماره LR (97/57) نشان داد که رگرسیون انتخاب دوتایی لاجیت برآورد شده به طور کلی معنی دار است.نتیجه­ گیری: در مجموع درصد پیش بینی صحیح الگوی برآورد شده معادل 67 درصد می باشد که بیانگر قدرت مناسب پیش­بینی الگو است. هرچند بر اساس نتایج تحقیق گردشگران زیادی تمایل به پرداخت حق ورودیه برای بازدید از مناطق روستایی قلعه رودخان شهرستان فومن دارند و از سویی دیگر حق ورودیه پشتوانه­ی صد درصدی جهت مشارکت مردمی به حساب نمی­آید اما ارزش اقتصادی منطقه را مشخص ساخته و مردم را نسبت به عملکرد ضعیف مدیریت و یا رفتارهای نامناسب دیگران ( رفتارهایی مانند آلوده کردن محل گردشگری، صدمه زدن به بناهای تاریخی، آلودگی­های صوتی، ایجاد درگیری­ و دعوا بین مردم و...) حساس می­کند.}, keywords_fa = {ارزش‌گذاری گردشگری,گردشگری روستایی,استان گیلان}, url = {https://www.jget.ir/article_149070.html}, eprint = {https://www.jget.ir/article_149070_dd5fcf43ba7c1c537dc0ed270d8bba4d.pdf} }