@article { author = {Ghaderi, Esmaeil and Ziaee, Mahmood and Amiri, Maghsoud and alizadeh, Mohammad}, title = {Explannation of conceptual models for spatial tourism evolution in passage destinations (case study: Khalkhal county)}, journal = {Geographical Engineering of Territory}, volume = {7}, number = {2}, pages = {301-320}, year = {2023}, publisher = {Geographical Association of Iran}, issn = {2538-1490}, eissn = {2538-3922}, doi = {10.22034/jget.2023.146145}, abstract = {passage tourist destinations are considered as one of the types of tourist destinations that are important due to the communication position between the destinations. these destinations have a small share of tourism benefits. One of the strategies to solve this challenge is to change the spatial position of the destination and turn it into a focal destination. Khalkhal city in Ardabil province is one of the passage destinations. One of the major challenges related to the spatial evolution of a destination is the existence of multiple perspectives and thought patterns. Accordingly, the main purpose of this study is to identify and explain the thought patterns of spatial evolution of the tourism destination and to present an intellectual model of tourism evolution. Data were collected from library and field studies and from 20 experts in Khalkhal tourism, including entrepreneurs, managers and researchers, and some tourists, and then analyzed through the Q analytical model. Based on the results, 9 thought patterns were identified. The distance and importance of thought patterns do not differ much and are close. The final model of the transformation model was presented with emphasis on alternative programs, the main components of which include branding, training of creative forces, focus on the sphere of influence, communication between tourists and marketers, infrastructure development, attention to traditions and changing rules, tourism routes, Ecotourism and urban tourism is a combination of indigenous and non-indigenous forces and attention to the perspective of the current and future situation between the road and the focus}, keywords = {passage destination,spatial tourism evolution,Khalkhal county,conceptual pattern}, title_fa = {تبیین الگوهای فکری تحول فضایی گردشگری در مقصدهای میان راهی (مورد مطالعه: شهرستان خلخال)}, abstract_fa = {مقدمه: مقصدهای گردشگری میان‌راهی، به عنوان یکی از انواع مقصدهای گردشگری، محسوب می­شوند که به دلیل موقعیت ارتباطی بین مقصدها، در شبکه روابط فضایی و اصول مهندسی جغرافیایی فضا، حائز اهمیت می­باشند. اما این مقصدها سهم اندکی از منافع گردشگری برخوردارند. یکی از راهبردهای حل این چالش، تحول در موقعیت فضایی مقصد و تبدیل آن به یک مقصد کانونی است. شهرستان خلخال در استان اردبیل، از مقصدهای میان­راهی است که پل ارتباطی مقصدهای شمال و شمال غرب نیز محسوب می شود.هدف: یکی از چالش­های مهم در ارتباط با تحول فضایی موقعیت یک مقصد، وجود دیدگاه ها و الگوهای فکری متعدد است. تحلیل این الگوها، بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تبیین الگوهای فکری تحول فضایی گردشگری مقصد میان­راهی و ارائه مدل فکری تحول گردشگری است.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی به شمار می رود و از نظر نوع داده ها نیز یک روش ترکیبی کمی – کیفی است. داده ها از مطالعات کتابخانه­ای و میدانی و از 20 کارشناس و خبره حوزه گردشگری خلخال شامل کارآفرینان، مدیران و پژوهشگران و بخشی از گردشگران، گرداوری و سپس از طریق مدل تحلیلی کیو، تجزیه و تحلیل شد.قلمرو جغرافیایی پژوهش:  قلمرو اصلی این پژوهش، شهرستان خلخال در استان اردبیل به عنوان مقصد گردشگری میان راهی است و مجموعه شهرها و روستاهای این شهرستان به همراه فضاهای طبیعی و جاذبه های گردشگری مرتبط را در بر می گیرد.یافته ­ها و بحث:  بر اساس نتایج حاصل شده، تعداد 9 الگوی فکری، شناسایی شد که دارای مقدار ویژه بالاتر از 1 می باشند. این الگوها در مجموع 87 درصد از موضوع تحول فضایی گردشگری خلخال را پوشش می دهند. فاصله و اهمیت الگوهای فکری، اختلاف زیادی باهم ندارد و نزدیک هستند.نتیجه­ گیری: مدل نهایی الگوی فکری تحول با تاکید بر برنامه­های جایگزین، ارائه شد که مولفه­های اصلی آن شامل برندسازی، تربیت نیروهای خلاق، تمرکز بر حوزه نفوذ، ارتباط گردشگران و بازاریابان، توسعه زیرساخت، توجه بر سنتها و تغییر قواعد، مسیرهای گردشگری، گردشگری بوم گردی و شهری، تلفیق نیروهای بومی و غیربومی و توجه بر دیدگاه موقعیت فعلی و آتی میان راهی و کانونی است.}, keywords_fa = {مقصد میان راهی,تحول فضایی گردشگری,شهرستان خلخال,الگوی فکری}, url = {https://www.jget.ir/article_146145.html}, eprint = {https://www.jget.ir/article_146145_87492d6b1cb142b8cc814adc506edddb.pdf} }